Prof. Dr. Bülent Berker - Kadın Hastalıkları, Jinekolojik Cerrahi, Doğum, Kısırlık ve Tüp Bebek Uzmanı - 83c2446a0896df0a1f4af01c940ae1d9 L

Gebelik bazı enfeksiyonların normalden daha sık geçirildiği bir dönemdir. Bu enfeksiyonlar zaman zaman anne adayı ve gelişmekte olan bebekte problem yaratabilirler. Sık görülen enfeksiyonların başında idrar yolu enfeksiyonları gelmektedir. Gebelikte idrar yolu enfeksiyonların sık olmasının nedeni boşaltım sistemindeki yavaşlama ve buna bağlı gelişen göllenmedir. En önemli belirtisi idrar yaparken yanmadır. Sık idrara çıkma gebelikte mesane kapasitesinin azalmasına bağlı olarak görülebileceğinden tek başına İYE tanısı koydurmaz. Bunun dışında yan ağrısı, kasık ağrısı görülebilir. Gebeliğin son dönemlerinde tedavi edilmezi ise zarların erken açılması ve erken doğuma neden olabilir. Tanısı idrar tetkiki ve kültürü ile konur. Bol sıvı alımı ve uygun antibiyotik ile sorunsuz tedavi edilir.

Gebelikte üst solunum yolu enfeksiyonları da sık rastlanan durumlar arasında gelmektedir. Genelde tedavi gerektirmezler. Bol sıvı alımı, istirahat yeterli olur. Burundan kullanılan bazı ilaçlar belirti ve bulguların azaltılması amacı ile verilebilir. Eğer öksürük ile beraber koyu bir balgam da var ise bu durumda bakteriyel bir enfeksiyon söz konusu olabilir ve antibiyotik tedavisi gerekebilir.

Gebelik mantar enfeksiyonları için çok uygun bir zemin hazırlar. En sık görülen candida türü mantarlardır. Candida enfeksiyonu her zaman belirti vermez ve tedavi gerektirmez. Kızarıklık, tipik beyaz peynir kesiği gibi parçalar içeren akıntı ve kaşıntı var ise tedavi gerekli olur. Cinsel yolla bulaşan bir hastalık olmadığından eş tedavisi gerekli değildir. yine gebelik dönemi dışında da sıklıkla grülebilen cinsl yolla bulaşan bazı bakteriyel mikroorganizmaların oluşturduğu vajşnal enfesiyonlarda gebelik döneminde sıklıkla izlenebilmektedir. Bu tip cinsel yolla buşan ve vajinal kötü kokulu akıntı yapan hastalıkların tedavileri gebelik döneminde de etkin bir şekilde antibiyotiklerle tedavi edilmesi gerekmektedir.

Bunların dışında toksoplazmozis gibi daha spesifik enfeksiyon hastalıkları gebelik döneminde görülebilir gelişmekte olan bebeği kötü yönde etkileyebilir. Toksoplazmozis etkeni olan toksoplazma gondi paraziti çiğ et ile beslenen kedilerin dışkısından yumurtaları insana bulaşır. Gebelikteki önemi düşüklere ve bebekte konjenital enfeksiyonlara neden olabilmesidir. Gebelik esnasında bu parazit ile ilk defa karşılaşan kadınların %35’inde enfeksiyon bebeğe geçer ve bebeğin etkilenme riski yüksektir. Toksoplazma enfeksiyonu düşük ve ölü doğumlara da neden olabilir. Bunun dışında ise bebekte gelişme problemleri, körlük, sağırlık, beyinde genişleme, beyin hasarı, sara hastalığı ve sağırlık nedenidir.Etiketler

Gebelik TakibiGebelikte Hastalıklar