Miyom Tedavisi Ankara

Myom (Miyom) Nedir?

Myomlar Rahimde görülen düz kas dokusundan gelişen iyi huylu tümörlerdir. 35 yaşın üzerindeki kadınlarda %20 oranında görülür. En çok 35-45 yaş grubunda rastlanır. Menapozdan sonra küçülme eğilimindedirler. Genellikle myomlarda kanserleşme yani kötü huya gitme %0.5’in altındadır.

Myomlar genellikle belirti vermezler bazen jinekolojik muayene esnasında tesadüfen tespit edilirler. Ancak çoğu zaman büyümeye bağlı yerleşim yerine bağlı şu şikayetlere neden olabilir:

• Uzun süren ve fazla miktarda adet kanaması, adet kanaması haricinde ara kanama
  • Sık idrara çıkma, gece idrara çıkma, kabızlık.
  • Uzun süren ve yoğun kanamaya bağlı anemi, kolay yorulma, halsizlik.
  • Karında büyüme , şişkinlik ele gelen kitle.
  • Kısırlık.
  • Tekrarlayan düşükler.

Miyom Neden Oluşur?

Tam olarak sebebini bilemiyoruz ama en çok üreme yaş grubunda görüldüğü için hormonların, miyomların gelişmesinde bir etkisi var. Tabiki her şeyde olduğu gibi asıl sebep genetik faktörler, fakat hangi gen veya genler miyoma sebep oluyor bunu tam olarak söylemek mümkün değil. Ancak biliyoruz ki 1. Derece yakınlarında (annesinde, teyzesinde, anneannesinde, kız kardeşinde) miyom varsa o bayanda miyom görülme olasılığı 2 – 3 kat daha fazladır. Genetik yatkınlık çok önemli ama miyomlar genellikle 30 – 40 yaş arasında görüldüğü için bir başka sebep de hormonların varlığı. Kadınlık hormonları östrojen ve progesteron miyomun gelişmesi ve büyümesinde en önemli faktördür.

Genetik faktörler ile hormonlar ortak etkileşim göstererek miyomun ortaya çıkmasında etkili olabiliyor. Miyom, 10 – 20 yaş arasında görülmezken yaş ilerledikçe, özellikle 30 – 40 yaş arasında kendini gösterir hale geliyor. Bebek sahibi olmak isteyen aileler en çok bu yaşlarda bebek sahibi olmak istedikleri için bu tür sorunlarla da o yaşlarda karşılaşıyorlar ancak bilirsek ki aile öyküsünde miyom olan bir birey varsa daha ileriki yaşlarda görülüp görülmeyeceği açısından takip edilebilmesi açısından önemlidir.

Myom Risk Faktörleri Nelerdir?

Miyom gelişiminde risk faktörleri erken menarş (erken adet başlangıcı), çocuk sahibi olmamış olmak, ilk doğumunu geç yaşta yapmış olmak, ve infertilite yani kısırlıkdır. Vücut kitle indeksinde artmayla yani kilolu olmakla miyomlar arasında ilişki olduğu bulunmuştur. Miyomlar üreme çağında görülür ve menopozda geriler. Birinci derece akrabalarında miyom olanlarda miyom gelişme riski 2.5 kat artmış bulunmaktadır. 25-29 yaşları arasında doğum yapanlarda miyomların daha az görüldüğü bulunmuştur.

Miyomlarda tedavi nasıldır?
Tedaviye karar vermeden önce şu sorular sorulmalıdır:

• Belirtiler neler ve ne kadar rahatsız edici?
  • Gelecekte üreme isteği var mı?
  • Menopoz ne zaman bekleniyor?
  • Kişinin bireysel tercihleri nelerdir?

Miyomu jinekolojik muayenesi sırasında tespit edilen yani herhangi bir şikayeti olmayan ve doktorları tarafından herhangi bir tedavi önerilmeyen hastaların endişelenmesine gerek yoktur. Bu hastaların aslında tüm kadınların da uygulaması gerektiği gibi 6-12 ay aralıklarla düzenli bir şekilde kadın doğum muayenelerini yaptırmaları gerekmektedir. Anormal kanaması olan hastalarda tedavi öncesinde rahim iç tabakasının parça alınarak mutlaka değerlendirilmesi gerekir.

Miyomlarda Cerrahi Olmayan Tedavi Seçenekleri
Nonsteroidal antiinflamatuar ilaçlar halk arasındaki adıyla ağrı kesiciler ve antifibrinolitik ajan traneksamik asit myoma bağlı aşırı kanamaların tedavisinde kullanılabilir. Adet dönemindeki kan kaybını traneksamik asit yaklaşık %50, mefenamik asit üçte bir oranında azaltır.

Miyomalarda Cerrahi Tedavi
Histerektomi (rahimin ameliyatla çıkarılması) çocuk isteği olmayan, menopoza yaklaşmış ve ilaçla tedaviyle yanıt alınamamış ve belirti veren kadınlar için kesin tedavi şeklidir. Histerektomi karından, laparaskopik veya vaginal yolla yapılabilmektedir. Kişinin bireysel tercihlerinin de değerlendirilmeye alınması gerekir. Üreme kapasitesini koruma isteği hiç olmasa dahi, birçok kadın rahimlerini korumak istemektedirler. Kadınlara tercihlerine saygılı olunarak tüm tedavi seçenekleri ayrıntılı olarak sunulmalıdır. Hastanın üreme kapasitesini koruma isteği varsa, miyomektomi tek tercihtir. Miyomektomi karından, vajinal yolla, laparaskopi ile veya histeroskopi ile yapılabilmektedir. Miyomların tekrarlama riskinin olabildiği ama her tekrar eden miyomun tekrar ameliyat edilmesi gerektiği anlamına gelmediği hastalara anlatılmalıdır. Bebek sahibi olmak isteyen hastalarda ameliyattan önce gerekli tüm değerlendirme ve hazırlıklar yapılarak miyomektomi sırasında rahim mutlaka korunmalıdır.

Gebelik sırasında miyomlar büyürmü?
Gebelikte Miyomların klasik olarak büyüdüğü bilinir. Ancak, bazı geniş çalışmalarda bazı miyomların büyüdüğü, buna karşın bir kısmının ise değişmeden kaldığı ve hatta küçüldüğü gözlenmiştir. Yani gebeliğin miyomlar üzerine değişken ve tahmin edilemeyen bir etkisi olmaktadır. Bugün için gebelikte miyomların büyük bölümünün büyümeden kaldığı düşünülmektedir.

Gebelikte büyük olmayan miyomların belirgin zararı yoktur. Ancak, büyük miyomlar çocuğun başının doğum kanalına girmesine engel olabilecek bir yerde olabilir. Miyomlar düşük ve erken doğum riskini artırabilir. Miyomların eşin önde gelmesi, sezeryan operasyonu ihtimalini ve doğum sonrası kanama riskini arttırdığı bilinmektedir.

Gebelikten önce miyomektomi olanların nelere dikkat etmesi gerekir?
Gebelik öncesinde miyomektomi ameliyatı olanlarda doğum eylemi sırasında düşük bir ihtimal olsa da rahim yırtılması riskinin bilinmesinde fayda vardır. Laparoskopik miyomektomilerden sonra da doğum sırasında rüptür riski olabilir ancak işlemin laparoskopi ile yapılmasının bu riski artırıp artırmadığı henüz açık değildir.

Sezeryan sırasında miyomların çıkarılması önerilir mi?
Sezaryen sırasında miyom çıkarılmasını çoğu hekim tarafından tercih edilmez. Bunun nedeni gebe uterusunun aşırı derecede kanlanması ve bunun sonucunda çıkarılan miyom yerinden kanamanın durdurulamaması riskidir. Kanamanın durdurulamaması sonucu rahmin alınma yani histerektomi riski olabilir. Eğer, miyom rahmin dış duvarında ve özellikle saplı ise sezaryen sırasında alınabilir. Daha derinde yerleşmiş olan miyomların ise ancak bu konuda deneyimli olan cerrahlar tarafından alınmaları önerilir.

Miyom Hakkında Benzer Videolar

Miyomların tüp bebek tedavisindeki etkisi nelerdir?

Myom (miyom) oluşma sebepleri nelerdir?

Myom tedavisinde neler yapılır? Tedavisi her zaman cerrahi midir?

Myom sonradan kansere dönüşür mü?

Myomların tanısı nasıl konur?

Myomlar çocuk sahibi olmaya engel olur mu? Kısırlık yapar mı?

Prof. Dr. Bülent Berker - Kadın Hastalıkları, Jinekolojik Cerrahi, Doğum, Kısırlık ve Tüp Bebek Uzmanı - profdrbulentberkerPROF. DR. BÜLENT BERKER;
“Bilimsel ve Teknolojik Gelişmeler Sayesinde
TÜP BEBEK SAHİBİ OLMAK DEĞİL OLAMAMAK ZOR”…