Prof. Dr. Bülent Berker - Kadın Hastalıkları, Jinekolojik Cerrahi, Doğum, Kısırlık ve Tüp Bebek Uzmanı - histeroskopi2 min

Histeroskopi ne anlama gelir?

Histeroskopi rahim içerisinin kamera ile görüntülenmesidir. Eskiden bir çok ameliyat açık yapılırken polipler myomlar yapışıklıklar var mı diye  karnı açmadan ve rahime kesi yapmadan kapalı bir ameliyatla yani histerroskopi ile bunları rahatlıkla tanıyabiliyor ve tedavi edebiliyoruz.

Histeroskopi niçin yapılır?

Jinekolojik problemlerin tanı ve tedavisi için yapılıyor. Günümüzde sıklıkla aşırı rahim kanamaları

bebek sahibi olmada güçlükler en sık histeroskopi nedenleri arasında yer alıyor. Örneğin rahim içinde yerleşmiş olan myom ve polipler veya adet görmeyi engelleyecek olan yapışıklıklar histeroskop ile tanı alabiliyor ve edavi edilebiliyor. Yine önemli bir konu olan rahim içerisinde perde olması da histeroskopinin belkide en sık yapılan cerrahilerinden bir tanesi.

Histeroskopi sonrası iyileşme süresi nekadardır?

Histeroskopilerden sonra hasta aynı gün hastaneden taburcu olabilir. Çok hızlı bir iyileşme süresi var. Karın kesilmediği için her hangi bir yara izi ve onun iyileşmesi gib bir sorun yok. Anak histeroskopinin işlemine bağlı olarak çok az ve ya sulu bir şekilde ağrı olabilcektir dolayısıyla bunlardan endişe etmemek lazım çok hızlı bir şekilde iyileşme süreci tamamlanıyor.

Histeroskopinin riskleri nelerdir?

Histeroskopik cerrahi sırasında çok nadir sorunlarla karşılaşıyoruz. Özellikle rahim ağzının tek dişli ile tutunma yerinden kanama olabilir. Yine histeroskopi sırasında rahim kavitesini görebilmek için bir sıvı kullanıyoruz. Eğer işlem çok uzarsa ve vücuda verilmiş olan sıvıyla dışarıya alınmış olan sıvı arasında bir dengesizlik olursa vücutta sıvı toplanması ve ödem oluşabilir ve buda solunum sıkıntasına neden olabilir. Karşılaştığımız en önemli risk işlem sırasında rahim duvarının yırtılmasıdır. Sıklıkla bu duruma rahimdeki perdenin tedavisi cerrahi tedavisi sırasında karşılaşılıyor. Ama çok dikkatli bir cerrahi ile bu risk en aza indirilebilir. Bu rüptüre bağlı olarak hastada kanama meydana gelebilir ve bu da laparoskopik cerrahi ile kolaylıkla tedavi edilebilir.

Ofis histeroskopi nedir?

Histeroskopi ameliyathanelerde yapılabileceği gibi muayenehane ve ya ofistede yapılabilir. Ofis histeroskopide her hangi bir anestezi uygulanmıyor. Çok ince kameralar ve aletler kullanıldığı için hastada her hangi bir ağrı oluşmuyor. Vajene spekilum dediğimiz aleti takmıyoruz. Doğrudan kamera ile vajene oradan servikse oradanda rahim kavitesi içine giriyoruz. Ofis histeroskopi giderek gelişme göstermiştir. Bugün sadece tanı amaçlı değil tedavi amaçlıda yani küçük bir takım poliplerin çıkarılması içinde ofis histeroskopi kullanabiliriz.

Histeroskopi ne zaman yapılır?

Genel olarak adet bittikten sonra yapılmalı çünkü hem rahim kavitesinde kan olmadığı için kavite rahatlıkla görülecektir. Hem de rahim duvarında bir kalınlaşma olmadığı için var olan polip veya myomlar rahatlıkla görülücektir. Ama bazen şartlar gereği aşırı rahim kanaması olan hastalardada tanı ve tedavi amaçlı histeroskopi yapmak gerektiğinden bu gibi durumlardada yine histeroskopi yapılabilir. Ama genel olarak adetin bitiminden sonra yapılması daha uygundur.

Kadın Sağlığı (Jinekoloji)