Kapalı Cerrahi Nedir? (Endoskopik – Laparoskopik Cerrahi)

Laparoskopi Nedir?
Laparoskopi , karnınıza büyük bir kesi yapılmadan ameliyat yapılmasının bir yoludur. İnce ,ışıklı  laparoskop denen bir alet karnınızın içine çok küçük bir kesi yapılarak yerleştirilir. Laparoskop , ameliyatınızı yapan doktorunuza , pelvik organları görmek fırsatını verir. Eğer tedavi edilmesi gereken bir sorun saptanırsa ek aletler yerleştirilerek bu tedavi yapılabilir. Bu aletler genellikle karnınız üzerine  yapılacak diğer küçük kesilerden yerleştirilebilir.
Laparoskopik Ameliyatlar için hastanede ne kadar kalmam gerekir?
Bu süre  laparoskopi sırasında saptanacak ve tedavi edilecek hastalıklara bağlı olarak değişir. Tanısal Laparoskopi genellikle aynı gün içinde, anestezinin etkisi geçtikten sonra   evine gönderilmektedir. Yumurtalık kisti , dış gebelik,  miyomların çıkartılması, histerektomi gibi daha kompleks  pek çok ameliyat için bir gece hastanede kalmak yeterli olmaktadır.
Laparoskopik Ameliyatlar için hangi tip anestezi kullanılır?
Ameliyat öncesinde size ağrınızı tamamen durduracak ve sizi uyutacak olan genel anestezi verilecektir. Bazı durumlarda lokal anestezi yapılabilir ,  bu  yapıldığında yalnızca ağrı hissi kaybolacaktır ancak  ameliyat boyunca uyanık kalacaksınız.

Laparoskopik Ameliyatlar   nasıl yapılır?
İlk olarak doktorunuz göbek deliğinize küçük bir kesi yaparak laparoskopu karnınızın içine yerleştirecektir. Ameliyat sırasında karın boşluğunuz bir gaz ( karbon dioksit)  kullanılarak şişirilecektir. Bu sayede karın içi organlar daha net gözlenebilmektedir.

Laparoskop , karın içindeki organların görüntüsünü bir ekrana aktarmakta ve doktorunuz bu ekrandaki görüntüye bakarak ameliyatı yapmaktadır. Diğer cerrahi aletleri yerleştirmek karının alt kısmına doktorunuz diğer kesileri yaparak bu noktalardan cerrahi aletleri yerleştirmektedir. Bu kesilerin sayısı yapılacak ameliyata göre bir , iki nadiren 3 tane olabilir. Bu kesilerin büyüklükleri genellikle 1 cm den küçüktür.  Uterin manüplatör denen bir diğer alet rahimin iç kısmına yerleştirilerek, ameliyat sırasında rahimin hareket ettirilmesi ve gereğinde rahim içine bazı  boyaların verilmesi sağlanır.

İyileşme sürecinde neler var?
Eğer genel anestezi aldıysanız, ameliyattan sonra tamamen   uyanana kadar ameliyathane de özel bir uyanma odasında kalmanız gerekir; bu süre çoğu hasta için 1 saat’ den kısadır. Ancak  birkaç saat boyunca uykulu   hissedebilirsiniz.  Anestezi nedeniyle ameliyattan sonra bulantı olabilir.  Eğer hastanede yatmayacaksanız ,  size eşlik edecek bir refakatçiye ihtiyacınız olacaktır.

Ameliyattan sonraki birkaç boyunca   yorgunluk ve rahatsızlık hissi  olabilir. Karnınızdaki ve göbeğinizdeki kesi yapılan bölgelerde ağrı olabilir. Genel anestezi aldıysanız , nefes almanıza yardımcı olmak için boğazınıza bir tüp yerleştirilmektedir, buna bağlı olarak boğazınızda birkaç gün  rahatsızlık hissi olabilir. Eğer böyle bir durum olursa ılık tuzlu suyla gargara yapabilirsiniz veya pastil kullanabilirsiniz.  Karın boşluğunuzun gazla şişirilmesi nedeniyle  omuz ve sırt ağrısı hissedebilirsiniz. Bu durum genellikle ameliyat sonraki birkaç saat içinde  kendiliğinden azalır ,  nadiren iki güne kadar uzayabilir. Eğer ağrı ve bulantı düzelmezse veya kötüleşirse mutlaka doktorunuza danışmanız gerekir.

Doktorunuz , size yapılan ameliyata göre , normal aktivitelerinize ne zaman dönebileceğinizi söyleyecektir. Basit ameliyatlardan sonra bu süre 1-2 gün iken daha kompleks ameliyatlardan sonra bu süre daha uzun  olabilir.

Laparoskopik Ameliyatların  faydaları nelerdir?
Laparoskopinin pek çok faydası vardır.  Açık karın ameliyatlarına göre laparoskopik ameliyatlarda daha az ağrı olmaktadır.  Laparoskopik ameliyatlardan sonra  hastanede kalma süresi daha kısadır,  karındaki kesi daha küçüktür , iyileşme süresi daha kısadır. Ayrıca infeksiyon riski daha azdır. Laparoskopik ameliyatlardan sonra , karın açılarak yapılan ameliyatlara göre daha çabuk iyileşeceksiniz. Laparoskopinin bir diğer faydası da çoğu kez geceyi hastanede geçirmenize gerek olmamasıdır.  Laparoskopi çok küçük kesilerden yapıldığı için iyileşme hızlı olmakta  ve daha az yara izi oluşturmaktadır.

Kapalı Cerrahi