Tüp Bebek Hakkında Merak Ettikleriniz #3

Prof. Dr. Bülent Berker - Kadın Hastalıkları, Jinekolojik Cerrahi, Doğum, Kısırlık ve Tüp Bebek Uzmanı - bulentberker tup bebek tedavisi

Tüp Bebek Hakkında Merak Ettikleriniz

Tüp bebek tedavisinde semen analizi hangi durumlarda yapılır?

Tüp bebek tedavisinde semen analizi tedaviye başlamadan önce yapılır. Böylece erkek faktörü var mı yok mu var ise bunun ağırlığı ortaya konmuş olur. Spermi çok az sayıda olan hiç hareketli spermi olmayan hastalarda da döllenme sorunu olabileceğinden dolayı tüp bebek tedavisine başlamadan önce mutlaka semen testinin yapılması gerekli. Yaklaşık olarak 3-5 günlük cinsel perhis sonrasında kişi kendisini boşaltarak sperm analizini vermekte, buda mikroskopta incelenmektedir.

Unutmamak gerekir ki tek bir sperm testi ile asla karar vermemek lazım. En az 15 gün ara ile 2 veya 3 defa yapılan sperm testi bize o kişiye ait sperm sonuçlarını doğru olarak verecektir.

Myom tüp bebek tedavisinde etkili olur mu?

Tüp bebek tedavisine alınacak hastalarda eğer rahim kavitesi içerisinde yerleşmiş olan myomlar varsa bunlar tüp bebek tedavisinden önce mutlaka kapalı yöntemle yani histeroskopik cerrahi ile çıkartılmalıdır. Bu durum tartışmasız ve kesindir. Ancak bazen rahim içerisinde değilde rahim duvarında yerleşmiş olan myomlar oluyor. Bu myomların tüp bebek tedavisine olumsuz etkisi olup olmadığı tartışmalı olmakla birlikte yinede 4-5 cm yi geçmiş olan myomu olan hastalarda myomun çıkartılması tüp bebek başarısını olumlu olarak etkilemektedir. Dolayısı ile bu hastalarda belki bir kez tüp bebek denenebilir. Gebelik elde edilmişse sorun yok ama gebelik elde edilmemişse bu myomun çıkartılarak tekrar tüp bebek tedavisine devam edilmesinde büyük fayda vardır.

Rahim içi yapışıklık tüp bebek tedavisini etkiler mi?

Rahim içi yapışıklığı olan hastaların adet görmeleri  bebek elde etmeleri neredeyse imkansız.Çeşitli sebepler oluşmuş olan bu yapışıklıklar giderilmeden tüp bebek tedavisine başlanması asla söz konusu olmamalı.Bu hastalarda kapalı yöntem yani rahim açılmadan histeroskopik cerrahi ile bu yapışıklıkların bir veya birkaç cerrahi uygulanarak ortadan kaldırılması tüp bebek başarısını etkileyecektir.Aksi takdirde kaç kere tüp bebek yapılırsa yapılsın doğru düzgün bir rahim kavitesi oluşmadığı için bu hastalarda gebelik elde etmek mümkün olmayacaktır.

Teratospermik erkeklerde tüp bebek için nasıl tedavi uygulanır?

Teratospermi spemler de şekil bozukluğu anlamına gelmektedir.Esasen yapılan sperm testlerinde  semen analizlerinde yani spermiyogramlar da tabi ki bütün spermlerin normal olmasını beklemiyoruz. Bu oran %30 ların üzerine çıktığı zaman sorunla karşılaşıyoruz ve döllenmeler gebelik olasılıkları düşmeye başlıyor.Bu hastalarda sperm şekil bozukluğuna  neden olan çevresel faktörler varsa örnek olarak stres faktörü sıcak havalı bir ortamda çalışmak (fırın işçisi) veya kaplıcaları kullanmak, sıcak oturma banyoları gibi faktörler varsa kişi çok kilolu ise bunlardan ortadan kaldırıldıktan sonra tekrar sperm analizi yapılarak teratozospermi yani şekil bozukluğu var mı yok mu anlaşılabilir. Ancak günümüzde hangi tedavi uygulanırsa uygulansın yinede tamamen normal spermin elde edilmesi mümkün olmadığından dolayı sperm şekil bozukluğu olan hastalarda doğrudan tüp bebek tedavisine geçilebilir.

6085-Gebelik için yapılan aşılama yöntemleri nelerdir?

Tüp bebek tedavisi alacak hastalar öncesinde aşılama yöntemine de başvurabilirler.Aşılama yöntemi kadın yaşının 39’u geçmemiş olması erkek sperminin tabi ki hareketli spermin 5 milyondan hatta 10 milyondan fazla olması ciddi şekil bozukluklarının olmaması ve tabi ki en önemlisi tüplerin, rahim kanallarının açık olması durumunda uyguladığımız bir gebelik elde etme yöntemidir.Tüp bebek tedavisine kıyasla başarısı daha düşüktür. Yaklaşık olarak  %10 – %15 gibidir. Ama birkaç defa uygulandıktan sonra gebelik elde edilebilir. Eğer buna rağmen elde edilememişse tüp bebek tedavisine geçilmesi uygundur.

Aşılama riskli midir?

Gebelik elde etmek için kullandığımız yöntemlerden biriside aşılamadır.Aşılamanın getirdiği özel bir risk yok. Ancak aşılama tedavisi sırasında genelde kadınlara yumurta gelişsin diye tablet veya iğne şeklinde ilaçlar vermekteyiz. Bunların dozaşlaması iyi yapılmaz ise birden fazla yumurta gelişip, böylece gebelik oluştuğunda da çoğul gebelik oluşabilir. Buda bir takım riskleride beraberinde getiriyor. Ama aşılamaya bağlı olarak kadının enfeksiyon kapması yada başka bir sorun ile karşılaşması mümkün değil. Aşılamada erkekten alınmış olan sperm zaten özel yöntemlerle yıkanıp yoğunlaştırılmış hareketleri en yüksek olan spermden konsantre edilmiş halde kullanıldığı için gebelik oranlarını arttırmaktadır. Ama yumurta gelişsin diye kullanılan ilaçlar kadında su toplamasına sebep olabilir.Bunun dışında aşılamanın her hangi bir riski yoktur.

Tüp bebekte İn Vitro Fertilizasyon nedir?

Tüp bebek tedavisi günümüzde gebelik elde etme yöntemlerinin başarısı en yüksek olanıdır.

İn vitro fertilizayon tüp bebeğin ilk başlarda en çok kullanılan yöntemiydi veya  metoduydu. Yumurtanın etrafına erkeğin çok sayıda spermi konularak kendi kendine döllenmenin olması beklenir. Konvasyonel tüp bebek dediğimiz in vitro fertilizasyon yönteminde bazen döllenme olmayabiliyor.Bu nedenle yapılmış olan bütün planlar alt üst olabilir.Genelde ülkemizde in vitro fertilizasyon değil, bunun yerine mikro enjeksiyon dediğimiz spermin doğrudan hücre içerisine yerleştirilmesi tekniği kullanılmaktadır. Bu yöntemle döllenmeme gibi bir sorunla karşılaşmamış oluyoruz.

Tüp bebek tedavisinde aşılama sonrası hasta nelere dikkat etmelidir?

Aşılama sonrasında hastanın yaklaşık 10-15 dakika istirahat etmesini öneriyoruz. Bu şekilde içeriye vermiş olduğumuz sperm hemen akammış tüplere gitmiş ve böylece yumurtanın döllenmesini sağlamış oluyoruz.Akabinde tekrarlayan ilişki öneriyoruz ki diğer günlerde, belki yumurta çatlamamış olabilir, başka bir yumurta çatlamış olabilir, gebelik olasılığını arttırmak amacı ile aşılama işleminde 2 gün sonra gün aşırı bir kaç kez cinsel ilişki öneriyoruz.Yine hastalar uzun süreli ağır işlerden kaçınmaları konusunda bilgilendiriliyorlar. Aynı zamanda gebeliğin oluşmasını arttırmak amaçlı vajinal progesteron içeren çeşitli haplar veya jeller kullanabilirler.

İnfertilite cinsel hayatı olumsuz etkiler mi?

İnfertilite diyebilmek için hastaların 1 yıl düzenli yani haftada 2-3 kez cinsel ilişkide bulunmuş olmalarına rağmen bebek sahibi olamamışlarsa buna infertilite diyoruz.Bazen penisin çok küçük olması vajenin dar olması veya vajinismus gibi cinsel ilişkide zorluklar yaşanmasında dolayıda esasen hücresel anlamda hiç bir problem olmuyor olmasına rağmen gebelik elde edilemiyor ve infetilite sorunuyla çiftler karşılaşıyor olabilir. Dolayısıyla infertiltenin önlenmesi anlamında bundan korunabilmek için çiftlerin eğer bebek istiyorlarsa çiftlerin haftada 2-3 kez düzenli ilişkide bulunmaları önerilir.

Tüp bebekte uygulanacak yöntemler nelerdir?

Tüp bebek tedavisinde aslında uyguladığımız yumurtanın elde edilmesi, bunun erkeğin spermi ile birleştirilip döllendirilmesi ve tekrar rahiö içerisine nakil edilmesidir. Tüp bebek bu basamaklardan oluşuyor. Ama öncesinde detaylı bir araştırmanın yapılması başarının artması için gereklidir.Tüp bebek tedavisine alınacak çiftler mutlaka hem erkek hem kadın birlikte değerlendirilmeli.

Kadınlar bilmeli ki bu tedavi yaklaşık 15 gün sürecek ve kendilerine her gün düzenli bir şekilde belli bir saatte yumurta gelişsin diye karınlarında yada kollarında çok küçük bir iğne yapacaklar.

Bu yumurta büyümesi takip edilecek ve akabinde yumurtalar toplanacak ve toplandığı gün erkeğinde laboratuvar da olması gerekiyor ki sperm örneğini vermesi için.Sperm örneği alındıktan sonra yumurta ve sperm birlikte işlem görüyor, sonrasında da eğer döllenme olmuşsa embriyo oluşuyor. Embriyo yaklaşık olarak 3. yada 5.gün tekrar bir plastik kateder yardımı ile anne rahmine nakil ediliyor ve sonrasında bebeğin orada tutunabilmesi içinde annenin ağızdan ve hazneye koymuş olduğu bazı ilaçlarla tüp bebek tedavisi devam etmiş oluyor. Emriyo transferinden sonraki 12. günde gebelik testi yapılarak gebelik var mı yok mu bunu da öğrenmiş oluyoruz.

Tüp Bebek ile İlgili Videolar

Kaç kez tüp bebek denenebilir?

Tüp bebek tedavisinde karşılasılan problemler nelerdir?

Kan uyuşmazlığı olan çiftlerde tüp bebek uygulamaları yapılabilir mi?

Tüp bebekte yumurta toplamı işlemi nasıl yapılır?

Tüp bebek denemelerinin fazla olması risk yaratır mı?

Miyomların tüp bebek tedavisindeki etkisi nelerdir?

Tüp bebekte tedavinin sonlandırıldığı durumlar nelerdir?

Tüp bebekte İn Vitro Fertilizasyon nedir?

Prof. Dr. Bülent Berker - Kadın Hastalıkları, Jinekolojik Cerrahi, Doğum, Kısırlık ve Tüp Bebek Uzmanı - profdrbulentberkerPROF. DR. BÜLENT BERKER;
“Bilimsel ve Teknolojik Gelişmeler Sayesinde
TÜP BEBEK SAHİBİ OLMAK DEĞİL OLAMAMAK ZOR”…

Tüp BebekVideo