İnfertilite – Kısırlık Hakkında Geniş Bilgilendirme

İnfertilite (Kısırlık-Bebek sahibi olamama):
Çiftlerin bir yıllık süre içerisinde çocuk istemeleri ve korunma yöntemi kullanmamalarına rağmen gebeliğin olmamasına infertilite denir. Türkiye’de ve dünyadaki çiftlerde yaklaşık %15 oranında infertilite sorunu vardır. Gebelik birçok faktörün bir arada olması ile gerçekleşir. Sorunu olmayan çiftin, aylık gebe kalabilme oranı % 20-25 olup bu oran bir yıl sonunda yaklaşık % 85’e ulaşmakta, 2 yılın sonunda ise % 90’nı geçmektedir. Gebelik oluşumu için; yumurtalıktan atılan sağlıklı bir yumurtanın, erkeğin sağlıklı döl hücresi olan sperm ile birleşmesi gereklidir. Normalde bu olay kadının yumurtalık kanalında (fallop kanalında) meydana gelir ve döllenme (fertilizasyon) adı verilir. Yumurta ve spermin karşılaşması ve döllenen yumurtanın rahime ulaşabilmesi için fallop kanallarının açık ve sağlıklı olması gerekir. Bu nedenle 1 yıl sonunda istenilmesine rağmen gebelik gerçekleşmezse doktora başvurmakta yarar vardır.

İnfertilitenin kadın ve erkeğe bağlı olmak üzere çeşitli nedenleri bulunabilmektedir. Bu iki gruba ek olarak çiftlerin %20–25 inde infertilite nedeni hem kadına hem erkeğe aittir. Yumurtlama sorunu ve sperm sayısı azlığı, tüplerde iltihap ve spermin yapı bozukluğu ve benzeri durumlar beraberce çiftlerde görülebilir. Bütün bu durumların dışında infertil çiftlerin yaklaşık % 10–15’inde infertilite nedenini açıklayacak herhangi bir neden bulunmamaktadır. Bu grup hastalarda kadın ve erkek araştırıldığında, gebeliğin oluşmasına engel olabilecek herhangi bir problemin saptanamadığı görülmektedir.

Tüp Bebek